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개강을 앞두고 드리는 학사안내

계명대학교 학사 공지사항 바로가기

개강을 앞두고 코로나19와 관련하여 드리는 학사안내

존경하는 교수님과 사랑하는 학생 여러분에게,

새봄이 성큼 다가와 신입생들과 더불어 힘찬 새 학기를 시작해야 하는 시기임에도, 올해는 코로나19로 인해 공간은 통제되고 인적마저 드물어 적막감까지 감도는 상황이 되었습니다.

1월 하순부터 시작된 코로나19는 수그러들 기미를 보이지 않고 지역사회 감염에까지 이르면서 악화일로의 길로 접어들고 있습니다. 개강을 2주 연기하였음에도 불안감은 여전하고 상황마저 불확실하여, 약간의 시간적 여유가 있는 시점이지만, 교수님과 학생 여러분들에게 현재 대학본부의 대응 내용과 교무처 및 학생처에서 마련한 학사 등의 계획을 말씀드립니다.

첫째, 그 동안 중국 유학생들의 대거 입국 상황에 대하여 많은 걱정이 있었습니다. 우리 대학교에 재학 중인 중국 유학생은 총 1,000여 명(2020학년도 신학기 기준)인데, 이 가운데서 530여 명은 일찍 국내에 입국(혹은 국내 체류)하여 자가 격리 상태에서 보건진료센터를 통한 14일간의 모니터링을 받았으며, 350명 이상의 학생은 휴학을 하였고, 100여 명의 학생이 2월 24일까지 입국하여 14일 예정으로 현재 기숙사의 격리된 공간에서 생활하고 있습니다. 대구경북의 지역사회 감염에 대한 소식을 접하고 많은 학생들이 휴학을 하고 있습니다. 기숙사에 입사한 유학생들이 전원 14일 후에 퇴사하여 개인 숙소로 무사히 이동하기를 바라는 마음 간절합니다(기숙사 계속 거주자도 있음).

둘째, 단축된 학사일정을 안내하여 드립니다. 이번 학기는 개강 2주 연기와 더불어 학기를 15주로 1주 단축하였습니다. 하지만 고등교육법 시행령에 규정된 1학점 당 15시간의 수업 시간은 반드시 준수하여야 한다는 교육부의 방침이 있어, 15주 안의 모든 공휴일(휴업일)은 보강을 해야 합니다. 이번 학기 휴업일은 총 5일인데 수요일 1회는 보강일이 기 지정되어 있어 4일의 보강이 필요합니다.

  • 보강은 학기 말에 따로 일자를 지정하지 않고, 학기 중 네 번의 토요일을 보강일로 설정하겠습니다.
  • 주말 보강의 불편함이 많기에 담당교수와 학생들이 합의하는 어떤 시간이라도 보강을 할 수 있게 허용합니다.
  • 원격수업으로 보강을 하는 경우도 인정하고자 합니다. 원격수업은 각 교원이 소유한 장비(휴대폰 촬영 포함)를 활용하고 교수학습지원시스템으로 연계하여 실시합니다. 이번 학기는 학생 여러분들과 교수님들의 건강과 안전을 최우선으로 생각하지 않을 수 없습니다. 보다 자세한 내용은 추가로 안내하여 드리겠습니다.

 

셋째, 지속적인 교내 확진자 발생 시의 정상적인 수업 운영의 어려움입니다. 우리 대학교에 이미 확진자가 발생하였습니다. 현재의 확진자 발생 추세가 지속되면 3월 16일 개강 후에도 정상수업이 쉽지 않다는 걱정이 있습니다. 아직 조금 더 지켜볼 여지가 있긴 하지만 개강 후 2주 정도는 모든 수업을 원격수업으로 운영하는 방법을 계획 중이며, 원격수업은 위에서 설명한 대로 진행하게 될 것입니다(원격수업이 어려운 경우 향후 별도 보강). 원격수업 운영 시에는 학생들과 교수님들께서도 등교하지 않고 자택 등에서 (원격)수업 및 연구를 진행하도록 권장할 것이며, 학생들의 기숙사 입사 시기도 조정될 수 있습니다. 3월 16일부터 예정된 국가근로 및 교내근로 장학생 운영도 연기될 수 있을 것입니다. 시행 여부 및 구체적인 방법은 향후 추가 안내하여 드리겠습니다.

현재 우리 대학교에서는 캠퍼스 내 외부인 출입 통제, 도서관, 박물관 등 주요 건물 폐쇄, 학생식당, 편의점 등 학생복지시설 휴업, 건물별 수시 소독과 방역 및 외부인 출입금지, 구성원에 대한 수시 발열 체크 등 안전을 확보하기 위한 모든 노력을 다하고 있습니다. 상황이 악화되고 있어 학생들과 교수님들의 경우에도 불가피한 경우가 아니면 3월 15일까지는 캠퍼스 출입을 삼가하여 주시기 바랍니다. 캠퍼스 밖에서도 학생들 간의 모든 공식·비공식 모임을 자제해 주시기를 당부 드립니다.

지금 동산동에 있는 계명대학교 대구동산병원이 ‘코로나19 지역거점병원’으로 지정되어 220여 명의 의료 및 행정인력이 위기극복의 최전선에서 감염의 위험을 무릅쓰고 계명의 헌신과 봉사정신을 구현하고 있습니다. 대학 본부에서는 3월 16일 개강 시까지 캠퍼스가 안전하게 관리되어 개강에 문제가 없도록 최선의 노력을 다할 것입니다. 예상하지 못했던 국가적 위기 상황이지만 우리 구성원 모두의 힘을 모아 대처하면 이 난관도 극복해 낼 수 있을 것으로 믿으며, 모든 분들의 건강을 기원 드립니다. 감사합니다.

2020년 2월 25일

교무처장, 학생처장

Notice on the Academic Schedule Regarding COVID-19 for 2020 Spring Semester

Dear Professors and Students,

As you are aware, the coronavirus disease (COVID-19) has been spreading throughout Korea. As a result, we have postponed the starting date of the semester for 2 weeks. However, the situation is still uncertain, the anxiety level in the community is high, and the number of infected people in the region continues to grow. As such, we would like to inform you of the current response from the University’s Headquarters and the changes to academic procedures.

First, there has been some concern about Chinese students. A total of about 1,000 Chinese students are enrolled in our university (as of 2020 spring semester), of whom 530 had already arrived (or stayed) in Korea. More than 350 students have taken leave and more than 100 students returned to Korea by February 24 and are currently in quarantine at the dormitory for 14 days. We hope that all Chinese students currently quarantined in the dormitory will safely move back to their residences after 14 days.

Second, there have been some changes in the academic schedule due to the postponement of the start of semester. First of all, the academic schedule itself has been shortened by 1 week. As a result, instead of the usual 16 weeks, the 2020 spring semester has now become a 15-week semester. Due to government regulations, we must provide 15 weeks of classes. As a result, we have no choice but to designate the official holidays this semester as days that must be made up. There are 5 official holidays this semester. The holiday on Wednesday, May 20, has already been assigned a make-up class date. However, class make-up days must now also be assigned for the 4 remaining holidays. The following are the options that the University is proposing:

  • Instead of adding the make-up class dates at the end of semester, make-up classes will take place on 4 designated Saturdays during the semester.
  • Due to difficulties in arranging classes with numerous students on Saturdays, make-up classes can also be arranged on other days with the agreement of students, instead of the designated Saturdays.
  • Online make-up classes will also be permitted. They can be created using a professor’s own equipment with support from the Center for Teaching and Learning. Further guidance will be distributed shortly.

 

Third, if cases of infection arise on campus, face-to-face classes will be restricted. Although classes remain scheduledtobeginonMarch16,iftheinfectioncontinues,ourplansmayhavetochange.Assuch,weareconsideringprovidingallclassesonlineforat least the first two weeks. Should this occur, students and professors will be encouraged to stay home to participate in and conduct classes and to do research. Consequently, the dormitory entry date and national and on-campus study/work programs scheduled to begin on March 16 may also be rescheduled. Further details will be provided once the decision is made.

At present, Keimyung University is making every effort to ensure the safety of students, faculty, and staff, through measures such as restricting the entrance of visitors on campus, closing main buildings such as the library and the museum, closing facilities such as student restaurants and convenience stores, frequently disinfecting buildings and conducting temperature checks of anyone entering these buildings. We kindly ask professors and students to avoid entering the campus until March 15 and to refrain from formal or informal gatherings among students off campus, unless these are unavoidable.

Keimyung University Daegu Dongsan Hospital in Dongsan-dong has been designated a “COVID-19 Regional Center Hospital,” and more than 220 medical and administrative personnel are dedicated to tackling the crisis and countering the risk of infection. Keimyung University is also making great efforts to ensure that the campus is safely managed until the beginning of semester on March 16.

 

COVID-19 has caused a national crisis. However, we are confident that everyone in Keimyung will work together to overcome this situation.

We wish everyone safety and good health.

Dean of Academic Affairs & Dean of Student Affairs

February 25, 2020

关于新型冠状病毒疫情所造成的学期变动的相关通知

尊敬的各位教授和亲爱的各位同学们:

春天即将到来,原本是新生们开始充满活力新学期的时期,但是今年新型冠状病毒疫情严峻,造成各地出行受限,达到了人迹罕见的地步。

今年一月下旬开始的新型冠状病毒疫情并未因时间的推移有所好转,生活周边疫情蔓延现象日趋严重 。我们此前已经将开学时间推迟两周,但是目前疫情情况依然不明确,我们对于能否正常按时开学仍然感到极大的不安。现在距离开学还有一段时间,但还是要在此向各位教授和学生们说明一下现在启明大学本部对于此次疫情的应对内容和教务处及学生处正在准备的学期变动计划等事项。

第一,对于大批中国留学生在这段期间内的集体入境和返校情况的担忧。我校目前总共有中国留学生1000多人(以2020学年度第一学期统计为标准),其中530多人(包括在假期内未离开韩国境内者)已经提前返回学校并在保健诊疗中心的监督下完成了14天的自我隔离, 有350 名以上的中国留学生选择本学期休学,剩下的100多名中国留学生学已于2 月24日前返回学校,正按照原计划在学校宿舍内的隔离区域进行为期14天的隔离生活。很多学生在得知大邱庆北地区的疫情相关消息后,也是选择了在本学期进行休学。我们真心希望在宿舍里进行隔离生活的中国留学生们都能顺利地完成14 天的隔离生活后安全地离开宿舍并返回到自己原先的个人住处。(其中包含一部分继续将就留住在宿舍内的学生)。

第二,关于缩短本学期课时日程的通知。本学期将延期两周开学并将学期课时周数缩短为15周。但是根据高等教育法,每学分必须保证15小时授课时间。 因此,15周内的所有法定节假日所造成的停课必须进行补课。本学期的停课日一共有五日,已经安排好一次周三的补课日,还有四日的课时需要额外进行补课 。

  • 在本学期期末没有单独安排补课时间,可在学期中选择四个周六作为补课日。
  • 周末补课会有着诸多不便,因此允许教授和学生们在达成一致意见后选择任何其他时间内进行补课。
  • 可通过远程授课方式进行补课。远程授课可以通过教授个人设备(包括智能手机录影)与学校教学辅助系统连接进行。本学期各项工作的展开将把各位学生和教授们的健康和安全放在首位,更多详细内容将在近期陆续发布。

 

第三,若校内持续出现确诊者,将会影响正常授课。我校现已出现确诊病例,我们担心3 月16日开学后也将无法正常授课,因此我们正在拟定开学之后的两周内所有课程都以远程授课方式进行的计划。关于远程授课的方法将按照之前所提到的说明进行(如果课程内容不适合远程授课,可另外进行补课),我们建议远程授课时学生和教授们都能尽量不来学校,在家中或其他场所(远程)进行授课及研究工作。学生们的宿舍入住时间也会进行相应调整。原计划于3月16日开始的国家勤工俭学及校内勤工俭学的工作运营也会有所延期,具体的实施方案也将在日后陆续公布。

现在我校正用各种努力和实际行动来防止校内疫情的发生,校园内对于外部人员实行严格的出入管理控制,图书馆、博物馆等主要建筑暂时性关闭,学生食堂、便利店等学生福利设施暂停营业,校内各楼区每日进行多次消毒工作,禁止外部人员出入,对内部人员随时进行体温检查等各项措施来确保校内安全。疫情日趋严重,我们希望各位学生和教授们尽量不要在3月15日前出入校园,也恳请不要在校园外进行各种正式或非正式的学生聚会。

现在位于东山洞的启明大学大邱东山医院已被指定为“新型冠状病毒患者的重点接纳医院”,超过220多名医护和行政人员站在最前线,冒着被感染的危险,用他们的实际行动来体现启明人的献身和奉献精神。在3月16日开学之前,学校本部将集中力量维护校园内的安全,为确保正常开学尽最大的努力。此次疫情是一场始料不及的国家级危机,但是我们坚信通过我们所有教职员的力量一定能克服这道难关。最后祝大家身体健康,谢谢!

2020年 2月25日

教务处长,学生处长

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최종수정일2020-03-19