SCIENCE IN KOREAN LITERARY TRADITION

  1. Course Description
    본 과목은 한국의 문화 전통 속에 내재되어 있는 과학/의학적 요소와 인식론을 탐색하면서 인문학적 상상력과 과학기술/문화를 결합하는 융합적 사고 훈련을 목표로 한다. 이 과목에서는 먼저 한국 문화와 문학 전통 내에 자리하고 있는 사회적-과학적 요소를 추출하고 이에 대한 의학/과학에 대한 인식을 살펴보는 한편 의학 혹은 과학적 탐색과 지식이 전통과 근대 문화 구조 속에서 어떤 방식으로 배치되고 재현되었는지에 대한 질문으로부터 논의를 시작한다. 학생들은 여러 자료 (시, 소설, 의학서, 전문서, 백과사전류)를 다양하게 접하면서 한국의 전통 의학에서부터 근대 과학을 잇는 인문학적 상상력과 과학 지식의 관련성에 대해 공부하게 될 것이다. 인문학과 과학기술 양자의 융합을 돕고 학생들의 자율성과 창의적 사고능력을 유도할 수 있도록 온-오프라인 활동, 프로젝트 참여, 자발적 토의와 토론을 구성하여 16주간의 강의를 구성하게 된다.
  2. Course Objectives
    How do you define "science" What does science mean in Korea? This course explores how the idea of science existed and developed in premodern Korean context and shows that science/technology does not just happen in a lab. Rather, science is a part of everyday life. It is not just limited to cooking or boiling water. From the use of fertilizers in farming to the skin moisturizer that we used, these items confirm the omnipresence of science in everyday life. This course particularly examines the permeation of science in our daily lives and also focuses on intersections between literature and science to understand how the scientific notion influences literature, and how the literary imagination shapes the scientific revolutions. Most course materials will be provided to the CTL website, and the discussion will be continued in English and Korean, the both. (한국어 설명) 오늘날 과학 기술은 우리의 학문과 일상에 있어 중요한 분야가 되었습니다. 본 강의에서는 과연 과학과 우리가 공부하는 인문학은 어떤 관련이 있는지, 근대에 들어 우리의 세계관은 과학에 의해 어떻게 변화되었으며, 문학에 있어 과학적 사고는 어떠한 영향을 끼쳤는지 공부합니다. 실제로 박물관과 과학관을 방문하여 현장 조사를 시행하기도 하고, 한국 문학의 다양한 자료를 분석하면서, 한국학, 인문학, 과학기술 간의 융합을 도모하고 영어/한국어로 표현된 과학 용어나 단어를 영어로 직접 공부할 수 있는 기회를 제공합니다. 국어국문과에서 제공하는 전공영어강의 중 난이도는 "중"에 해당합니다.
  3. Teachnig Method
    Attendance (출석) 10% : Students will be expected to participate fully in class discussions, to turn in assignments on time, and to be prepared to comment on each work that we read. Those whose absences add up to one third of the 15-week period will automatically fail the course. For late assignment, 10% will be deducted from assignment score for every 24 hours after the assignment is due. Presentations (발표) 30% : Each student explores fiction, non-fiction, or film that has the strong elements of science, fantasy, and gender and selects his/her own topic(s) for presentation. The presentation must clearly show the theme, form, contents of the selected work (fiction or film) and offers the notion of "science" reflected in the material. A 15-minute presentation with PowerPoint materials is highly recommended. Writing Assignment (과제) 30%: Students are required to visit museum, research center, observatory, or library and conduct a field research once per semester. After the field work, students write an essay about what kinds of scientific ideas/objects/information they have explored and discovered. The final essay should be three- to four-page long, including images, tables, or photos. It is recommended to use such programs as Microsoft Word, Power Point, Adobe Photoshop, or Adobe InDesign, to render a friendly version and ensure to submit the assignments to the course website by the due date. Quiz (쪽지시험) 30%: There will be four quizzes about major terms and expressions that we learn in class.
  4. Textbook
  5. Assessment
  6. Requiments
  7. Practical application of the course
  8. Reference